fredag 22 februari 2013

Med koraller mellan tårna

Fredag 22/2
Vilken underbar dag! Vi är i Airlie beach, en liten stad som ligger i höjd med de södra delarna av Stora Barriärrevet. Staden är inte så märkvärdig, men öarna här utanför!! De heter Whitsunday Islands och är en ögrupp med 72 öar. Det finns många olika erbjudanden om hur kan kan uppleva dem; öturer med båt till flera öar, segling, snorkling, dykning och så vidare. Jag var sugen på att paddla och tur nog var min kajakkompis Erik också det, så han och jag åkte till en liten ö som heter Daydream Island. Där hyrde vi kajaker och hade en underbar dag längs de små öarna. Vi stannade på en korallstrand en stund och beundrade de vackra formerna och färgerna som fyllde stranden, men fortsatte ganska snart eftersom man inte kan/bör bada här utan hel dräkt som skydd mot stingrockor och maneter. Vi paddlade i underbara små vikar där högvattnet gjorde att träden stod långt ute i vattnet. Vi paddlade mellan träd, under grenar och rötter. Sedan såg vi att vattnet gick långt in mellan träden på ett ställe, så vi paddlade in där. Det visade sig vara en liten å som gick in i djungeln. Vi följde den i kanske en halv kilometer tills jag plötsligt sa ”Tänk om det finns krokodiler här!”. Det såg verkligen ut som det brukar göra på film när det kommer krokosar, så vi vände och paddlade snabbt ut i havet igen!

Totalt paddlade vi mer än 15 km. Vi räknade till 17 på kartan, men skalan var dålig så vi garderar oss med att säga minst 15. Trots att vi stannade och fotade och vilade ganska mycket, höll vi god fart, ca 5 km/timmen. Vädret var härligt, det var ett svagt molntäcke som höll den värsta solen borta större delen av dagen och det var bara så ljuvligt.

Sedan åt vi en god lunch på ön och badade i swimmingpoolen och bubbelbadet där, innan vi avslutade dagen med en öl innan båten som vi skullle åka tillbaka med gick. Detta är livet!

5 kommentarer:

  1. Det låter helt otroligt underbart!

    SvaraRadera
  2. Jag hoppas buss fadäserna är slut nu!Fick ett tips och tänkte direkt på dig.
    Du gillar ju äventyr och gå på upptäcktsfärd.Har du tittat upp en stjärnklar kväll?
    Ja jag tänkte just nu där du befinner dig.Leta efter Södra Korset!.
    Det är ju en stjärnbild som man bara kan se på södra stjärnhimlen.
    Tänk bara över södra jordklotet och starkast över Oceanien om jag nu har fått rätt info.I antikens Grekland betraktade man Södra Korset som Kentarens hovar.
    Ja där finns nog mycket intressant att titta på både här och där.
    Fortsätt att utforska,njut och ha kul!Bamse kramar C o P

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tittar ofta upp på stjärhimlen och i Nya Zeeland såg jag södra korset ett par gånger. Här i Australien har det varit för molningt än så länge, men snart kommer vi till öknen och då blir det säkert stjärnklart igen.

      Radera
  3. Jag har tagit del av dina dagboksantekningar och måste säga att det är fantastiskt att läsa om dina äventyr downunder.Dina målande beskrivningar av natur och djurliv gör att om man blundar, så kan man ,nästan känna att man är med på resan. Jag hoppas få möjlighet att få se lite fler av de många foton som du säkert har hunnit ta redan. Och kommer att ta på under er fortsatta resa. Lycka till och passa på att njuta av denna unika resa. Säger Kenneth från ett nollgradigt Trelleborg i frisk nordöstlig vind och snöfall.

    SvaraRadera
  4. Hej Kenneth! Vad roligt att du uppskattar det jag skriver. Jag har tagit massor med bilder och självklart har jag tänkt lägga in fler, men ibland är uppkopplingarna så sega och andra gånger räcker tiden inte till att sitta vid datorn. Men förr eller senare kommer de nog. Ha det fint du med!

    SvaraRadera