måndag 28 januari 2013

Två bra bussdagar

Hej hej, nu har jag wifi igen och har lite mer att lägga ut. Några bilder blir det också. Det är förresten väldigt roligt att se att det är så många som läser om hur jag har det!

Söndag 27/1
I söndags morse lämnade vi Queenstown. En sak som är skön med den här resan, jämfört med de två andra Rosa Bussresorna, är det lugna tempot. Det är aldrig bråttom iväg på morgonen och vi stannar ofta på fina platser och i små städer. Vi hade två bussdagar framför oss, men ingen av dem innebar timme efter timme i bussen, utan allt som oftast bromsade Steely in och berättade om något fint vattenfall, sjö eller annat som vi kunde gå en kort promenad till eller se från parkeringsplatsen.

På kvällen kom vi fram till en halvvild campingplats, det vill säga det fanns vatten och toaletter, men ingen dusch eller servicebyggnad. Det var (som vanligt) otroligt vackert vid sjön Wanaka, med blått och turkost vatten omgivet av häftiga fjäll och snöklädda dito i fjärran. Vi var varma och svettiga efter en solig stekhet dag, med bland annat en redig vandring upp på toppen på ett berg (med fantastiskt utsikt så klart) så vi var flera stycken som var sugna på att bada. Jag har ju badtermometer med mig, så vi kunde konstatera att vattnet var 11,5 grader! Det var kallt, kan jag säga, men ändå skönt att svalka sig, och jag simmade säkert tio simtag och stod i vattnet en stund.

Efter middagen blev det en tidig kväll och sedan sov jag i tio timmar! Kan inte fatta att det går att sova så länge. På morgonen drog vi sedan vidare.

Måndag
Måndagen blev en dag full av småstopp. Vi såg ett fantastisk vattenfall, en fin fors, utsikt över en vacker sjö och när vi hade kommit fram till västkusten stannade vi vid en Stilla havsstrand som heter Ship beach. Solen sken och det var fantastiskt att vara där. Vi badade inte på grund av att det finns vithajar i vattnet, och för övrigt var det inte särskilt varmt heller, men vi letade jade på stranden, solade och gjorde konstverk av flytveden som spolats upp.

Sedan fortsatte vi till den lilla byn Fox Glacier där vi stannade på en fin och välutrustad camping. Nu sitter jag och skriver efter en god middag. Vi ska väl umgås vi lite och sedan lägga oss tidigt. I morgon blir det nämligen en tidigt morgon och spännande äventyr!

2 kommentarer:

  1. Vika bad !!!Antingen bara 11,5 grader eller vithajar i vattnet.Hudå .

    Kramis

    SvaraRadera
  2. Det lär bli varmare vad det lider :) Kram!

    SvaraRadera