lördag 26 januari 2013

Jag kan flyga. Jag är inte rädd.


Jag la in några bilder tidigare idag (eller i natt var det väl för de flesta som läser detta...) Här kommer lite mer dagbok.

Fredag 25/1
Vi åkte tillbaka till Queenstown i fredags. Det låter kanske som om vi kör fram och tillbaka lite hipp som happ, men det gör vi inte. Det finns inte så många vägar här, som är körbara med buss och ibland måste man köra fram och tillbaka om man vill till ett visst ställe.

På vägen stannade vi vid flera fina platser. Det är så vackert överallt. Fast det har jag kanske redan skrivit??? Det är en väldig fördel att ha en reseledare med mycket lokalkännedom, som planerar in stopp på ställen som man kanske skulle ha missat om man kört själv.

Längs vägarna ser man ofta smala kanjonälvar, omgivna av branta bergssidor. Dessa älvar är ofta väldigt djupa, så även om de ser små ut, rinner det mycket vatten i dem. I det här området på sydvästra delen av sydön, finns det dessutom flera stora, djupa sjöar. Vackert är det, som sagt.

Vädret var jättefint när vi kom fram till Queenstown, och Elisabeth och jag bokade något som vi båda länge har velat göra; hängflyg! Klockan 16 kom de och hämtade oss och så körde vi till Coronet Peak, ett berg där det finns en skidanläggning och där de kör hängflyg och paragliding. Det är ett högt berg intill en bördig dal, så utsikten är formidabel. Solen sken, vädret var varmt och jag var inte det minsta pirrig inför flygturen. Vi körde ju naturligtvis inte själva, utan gjorde en tandemflygning, en sådan där man hänger bredvid instruktören. Starten var enkel, vi tog bara några steg mot stupet, först gående och sedan springande och vips så tog fötterna inte i marken längre och jag insåg att vi flög!

Det var skithärligt och bara så häftigt! Alldeles för snabbt var det slut och vi buklandade på gräset. Jodå, man buklandar faktiskt! Instruktören bromsar först med benen som han har i en säck, ungefär som en sovsäck, fast i slutstarkare tyg. Med den stoppade han upp farten innan jag kände marken med benen och magen, och sedan tog det stopp! Allt gick lugnt och fint till, och jag var mest förvånad över att det inte alls hade pirrat i magen.

Senare på kvällen åkte Elisabeth och jag in till stan tillsammans med Steele, Rachel och en kille som heter Patrik, för att äta och sedan blev det ett pubbesök. En sak som jag verkligen gillar med detta land är att alla är så prestigelösa och lay back. De går ut på krogen i sina flip flop eller träningsskor, shorts, t-shirts eller vad de råkar ha på sig. Man ser nästan ingen som är sminkad eller har lagt en massa tid på sitt utseende, utan alla är naturligt vackra och härliga. Det tar tillvaron som den kommer och redan vid niotiden är det fullt på pubar och barer. Sånt gillar jag!

Elisabeth och jag drog oss hemåt redan nån gång efter elva. Där satt några kvar ute vid elden, så vi surrade med dem en stund, innan sängen kallade efter ännu en fantastisk dag!

Lördag
Himlen fortsatte att visa sin ljusblåaste sida denna morgon, när vi inte hade planerat något annat än en tur in till stan för att gå runt på marknader och sedan placera rumpan på en caféstol. Så blev det också, och vi såg en massa fint hantverk i bland annat ull och jade, samt goda livsmedel från traktens bönder. Jag köpte en varm ullmössa av en jättegullig tant, och så köpte vi en massa gott att äta i kväll, några goda ostar bland annat.

På eftermiddagen drog några iväg till en golfbana. Fredrik, en av reskamraterna, jobbar nämligen som golfinstruktör, och han hade bokat in en rolig golflektävling (scramble heter den) som alla kan vara med i på samma villkor oavsett golfvana. Jag hade först tänkt hänga på, bara för att det lät roligt att ”tävla” på det viset, men sedan började jag tänka på min brist på tålamod när sånt där drar ut på tiden, så jag bestämde mig för att skippa det. I stället gick jag och kollade lite i några av stadens alla sportaffärer, och hittade några presenter som så småningom förhoppningsvis kan komma till användning i norra Skandinaviens fjällvärld och vinterväder.

Queenstown är förresten en riktigt trevlig lite stad. Först när vi kom tyckte jag inte den verkade vara nåt att hänga i granen, men ju mer jag har sett av den, ju mer gillar jag den. Förutom den fantastiska naturen och de trevliga avslappnade människorna, finns det fina små gågator, livaktiga torg, gott om caféer, restauranger och pubar. Utbudet på natur- och äventyrsaktiviteter är av naturliga skäl stort, men här erbjuds en hel del kulturella aktiviteter också. Här finns med andra ord ”ALLT”.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar