fredag 25 januari 2013

Ojoj ojoj oj! Så mycket vackert!

Det är fredag kväll och jag lägger ut det jag har skrivit sedan sist. Det blir inget från idag, för det har jag inte skrivit än. Men jag måste bara berätta att idag har jag gjort något som jag länge velat göra; hängflyg! Det var jättehärligt och inte alls pirrigt! Berättar med om det i morgon, och då ska jag även lägga ut några bilder. Men nu kommer alltså det som hänt sedan i tisdags.

Tisdag 22/1
Efter utflykten tog Elisabeth och jag en lugn eftermiddag med vila, internet och packa om lite. Sedan, mot kvällen,åkte vi in till stan. Där gick vi runt lite, vid vattnet och i centrum. Queenstown är mysigt och lagom stort.

Sedan åkte vi med linbanan, the gondola, upp på stadsberget. Därifån är det fin utsikt över staden, sjön och bergen runt omkring. Vi tog en promenad i skogen uppe på berget. Stigen kantades av granar med mjuka korta barr.

Vi stannade däruppe tills solen hade gått ner och ljusen tändes i stan.

När vi kom tillbaka till vandrarhemmet där vi bor, satt flera av de andra ute. De hade grillat, men vi var inte hungriga, utan umgicks helt enkelt en stund innan det var dags att sova.

Onsdag
Onsdag morgon var det åter dags för avfärd. Vi körde mot fjordområdet. På vägen stannade vi i staden Te Anu, där vi bland annat åt lunch – och där jag köpte en minneskortläsare, så nu kan jag föra över bilderna till datorn! Turligt nog, för kortet var redan fullt och jag har inte några fler med mig. Ska försöka fixa till några bilder att lägga in här i bloggen också.

Efter lunchen åkte vi vidare mot fjorderna. En natts övernattning på vägen gjorde vi i en mysig och originell liten campingplats. Mitt i skogen, mellan bergen vid Gunn river ligger den. Stugorna var gamla övernattningskojor från fjällen och guldruschens dagar, med gamla trägolv, väggfasta sängar och kamin. Vi skulle egentligen tälta, men det regnade (detta är ett av jordens regnrikaste områden) så alla utom Elisabeth och jag bestämde sig på en gång för att hyra en stuga. Hon och jag tänkte trotsa regnet och tälta, men det började regna mer innan vi ens hade börjat sätta upp tältet, så vi började ångra oss. Och när vi dessutom blev erbjudna den allra äldsta, mysigaste kojan kunde vi inte avstå.

På kvällen var vi alla tillsammans i storstugan där vi åt och sedan sjöng, spelade spel och hade allmänt trevligt. Klockan tio stängdes strömmen av på campingen; ett effektivt sätt att se till att alla får en tidig kväll! Och det var bra, för vi skulle ju upp tidigt.

Torsdag
Elisabeth var en av tre som hade valt att göra en heldagskajaktur i Milford Sound, fjorden som vi andra skulle göra en båttur i. Därför steg hon upp tidigt, och jag steg upp en stund senare. Efter frukost åkte vi iväg. Vi stannade vid ett par jättefina platser. Bland annat gick vi genom regnskogen till en jättefin kanjon med ett härligt vattenfall.

Milford Sound är den enda av södra öns djupa fjordar som det går att komma till med bil. Den slingrar sig fram, u-formad mellan de höga bergen som stupar brant ner i vattnet. Från glaciärerna och snön uppe på fjällen kastar sig vattnet ner och bildar häftiga vattenfall. Sa jag vackert???

Som jag nyss skrev är detta ett av jordens regnrikaste områden. Det regnar i genomstnitt 7 meter per år. En del år har det regnat 9 meter! Vattenfallen och allt regn gör att den övre delen av vattnet är sött. Hela tre meter av fjordvattnet är sötvatten.

Vi hade tur med vädret och det var sol hela båtturen! De högsta fjälltopparna var omgivna av fluffiga moln, så dem såg vi inte så mycket av, men molnen gjorde det också häftigt, ja liksom lite magiskt.

Det är ett rikt marint liv i dessa fjordar. Det är ju bara en liten del av detta som man kan se från så här från båt. Vi sågbland annat små pälssälar som låg på en sten vid vattenkanten eller höll till vid på stranden och i vattnet intill. Och så såg vi flasknosdelfiner som simmade omkring. Vissa årstider finns det också små blåpingviner här, men det här är fel tid på året för att de ska vara här. Inte desto mindre hade de som paddlade fått se några. De berättade att deras guide var väldigt förvånad.

En sådan här båttur går egentligen inte att beskriva, men en sak är säkert; det här var en av resans absoluta höjdpunkter hittills! Trots att de sista sex månaderna nog har gjort att jag var lite avtrubbad av fjordar och fjäll innan...

Och när molnen runt en del av de högsta topparna skingrade sig på tillbaka vägen, var lyckoruset högt!

Efter båtturen åkte vi tillbaka till Te Anu, där vi bodde på en fin camping. Te Anu är inte bara en stad utan också en stor sjö. Dagen innan när vi stannade där för lunch hade jag känt på vattnet, fast bara med fötterna. Jag tyckte det kändes ganska varmt och när det sedan kom en pojke och gick rakt ut i vattnet och doppade sig, tänkte jag att jag skulle bada när vi kom tillbaka. Campingen ligger nämligen alldeles vid sjön.

Det var soligt och varmt och jag fick med mig Sussi (Madera för er som var med på Afrikaresan) för att ta ett dopp. Det visade sig att det var kallare än jag trodde, bara 15 grader, men vi gick i och efter en stund började det kännas varmt, så vi blev kvar i vattnet säkert 20 minuter. Det var så härligt och blev dagens andra lyckorus.

Kvällen blev sedan lugn med lite mat på campingen och trevlig samvaro. Vi träffar många andra turister, både nya zeeländare och andra. Vi träffar även en hel del ortsbefolkning och de är verkligen ett trevligt och socialt folk. De pratar med alla och bekantar sig med främlingar. Mycket sympatiskt.



2 kommentarer:

  1. Queenstown och Te Anau. Kommer ihåg det där med regnstatistiken (7m). Vid kom tyvärr aldrig ut på fjordarna pga dåligt väder.
    Ha det bra!!
    /P-Å

    SvaraRadera
  2. Då får du åka hit igen nån gång PÅ! Och ha det bra du med!

    SvaraRadera