söndag 13 januari 2013

En dag kvar


Det är söndag morgon, den 13 januari. Om exakt ett dygn står jag och väntar på flygbussen. Resväskan väger 17 kg och ryggsäcken cirka fem. Jag har på mig alla varma kläder jag har med mig, ändå är det inget som riktigt passar denna kyliga, norrländska dag. Men vad gör det!? Så snart jag satt mig i bussen blir det inte kallt igen förrän den 30 mars när jag kommer tillbaka efter fyra veckor på Nya Zeeland och sex veckor i Australien.

Jag kommer att skriva dagbok. Det är mest för min egen skull, för att jag sedan ska kunna minnas och kolla var jag gjorde olika saker, vad olika platser hette och så vidare. När tillfälle ges, lägger jag ut dagboken här i bloggen. Det innebär att ibland kan det gå flera dagar mellan uppdateringarna.

Jag blir såklart jätteglad om någon läser och ännu gladare blir jag om jag får kommentarer och hälsningar från just dig som läser nu. Så skriv gärna!

Så här ser Rosa Bussarnas grova kartor över hur vi ska åka ut:

 

Vi börjar alltså på södra ön på Nya Zeeland och fortsätter med norra. Sedan åker vi till Sydney i Australien och norrut därifrån. Färdplanen ser helt fantastisk ut med en massa vacker natur, intressant kultur, spännande äventyr, galna nöjen och trevliga städer. Innan jag åker tillbaka ska jag dessutom åka till Perth på västkusten och hälsa på en gammal skolkamrat med familj som bor där.

Men. Det hela börjar förstås med en lång transport. Jag går härifrån kvart över åtta i morgon, checkar in på planet till Arlanda en timma senare och blir mött en och en halv timma efter det vid bagagebandet i inrikeshallen, av Hasse och Karin, två av reskamraterna som också var med på de båda Rosa Bussresorna jag har gjort tidigare. Då är klockan alltså kvart i 11. I Sky City lär vi träffa på fler som ska med och efter att ha ätit något går vi till den gemensamma samlingen där de flesta är med. Klockan tre går planet till London. Där lär vi hinna med någon öl innan avgången mot Sydney klockan 21.30.

När vi landar i Sydney är klockan 6.45 den 16 januari, men här hemma är det fortfarande bara kvällen innan då. Sydney ligger ju 9 timmar före Sverige. Om jag har räknat rätt tar flygresan 23.45 minuter. Det blir en prövning. Fast jag tror vi ska mellanlanda nånstans i Asien, så man kanske får gå ut och röra på sig en stund.
Nå, i vilket fall så är vi ju inte framme ännu då. Vi ska direkt vidare till Christchurch. När vi landar där klockan halv två har jag rest i 43 timmar och 45 minuter!

Fast då är vi egentligen inte heller framme ännu, för när vi blir hämtade på flygplatsen så kör vi direkt till staden Kaikoura. Där kan man åka på valsafari och se kaskeloter, simma med delfiner, paddla kajak, fiska och vandra längs kusten.

Efter ett par dagar åker vi vidare till Hanmer Springs där det finns varma källor och sedan till Rangitata Gorge. Här kan man vandra, forsränna eller köra fyrhjuling till Sagan om ringen-landskapet.

Resan fortsätter sedan till nationalparken Mount Cook och Nya Zeelands högsta berg… Ja, så blir de första dagarna. Resten berättar jag om allt eftersom. Hoppas du vill följa mig på min resa här i bloggen!



4 kommentarer:

  1. Jobbig resa. När vi var därborta för 8 år sedan tog vi oss inte ens till Australien direkt. Vi gjorde ett stopp i Singapore. Ni åker direkt till NZ!! NZ är annars ett fantastiskt land. Mycket att se på en begänsad yta. Australien å andra sidan är en kontinent med långa transporter. Ha det bra så länge!

    SvaraRadera
  2. Elisabet, det låter ju helt fantastiskt spännande! Har själv alltid haft en dröm om att åka till Australien och hoppas att jag tar mig dit ngn gång! Jag kommer ABSOLUT ...att läsa din blogg. Ha nu en jätte trevligt resa! Kram Mona

    SvaraRadera
  3. Sitter just nu och kollar på flygradarn och din resa till London. Du har precis passerat sverige.
    Jag kommer självklart att följa dig i bloggen.
    Ha det nu så fantastiskt bra på andra sidan klotet.
    Kramar
    Barbro

    SvaraRadera
  4. Du verkar ha det härligt! kram Mona

    SvaraRadera